English below
Hur gör jag för att boka?
Du börjar med att välja den produkt/paket du vill boka.
Därefter så väljer du det datum du vill att din bokning skall starta. Vänta sedan ett par sekunder innan du väljer det datum du vill att din bokning skall sluta.
Välj därefter storlek. Vissa paket kräver även att du meddelar oss en eventuell skostorlek eller längd i meddelandefältet vid utcheckningen, detta står isåfall i produkt texten.
Därefter lägger du produkten i varukorgen.
Fortsätt sedan med nästa produkt eller gå till utcheckningen.
Välj om du vill hämta produkten hos oss, något av våra ombud eller att vi levererar den till ditt närmsta postombud.
Sedan går du bara vidare till betalningen.
Nu är du klar!
När behöver jag senast boka för att få det levererat till ett av era ombud?
Bokningar som skall hämtas i butiken i Åre kan i normala fall hämtas inom 30 minuter från det att bokningen har lagts. Det går även bra att genomföra hyran i vår butik direkt. Bokningar som skall köras ut inom Åre senast 16:30 kvällen innan. Bokningar som skall hämtas hos något av våra ombud måste bokas senast 48 timmar innan eller efter överenskommelse.
Kan jag hämta min bokning kvällen innan?
Nej, vi kan dessvärre inte lämna ut bokningar före den startar. Det går bra att hämta från klockan 07:00 den dag bokningen gäller från. OBS! Bokningen måste vara oss tillhanda inom våra ordinarie öppettider för att denna möjlighet skall kunna erbjudas. Detta måste meddelas vid bokningstillfället, då bokningar ej läggs ut i lådan per automatik. Ni får ett sms med koden till dörren.
När skall bokningen senast återlämnas?
Bokningar skall återlämnas senast klockan 18:00 sista dagen på bokningen.
Levererar ni någon annanstans än Åre?
Vi levererar till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL ombud i hela Sverige, Danmark och Finland. OBS! Viktigt att du väljer rätt fraktalternativ för den produkt du valt, då vissa av våra produkter har egna specifika fraktalternativ. Eller om du har en mottagaradress på orten du skall resa till. OBS! Du är själv ansvarig att informera om att det kommer en försändelse från oss.
Om jag är osäker på storlek, kan jag då byta på plats. Tar ni med fler storlekar så att jag kan prova när ni levererar?
I den mån vi har tillgång så försöker vi alltid ta med extra storlekar om du känner dig osäker, men det är inget vi kan garantera. Känner du dig osäker på storlek? Kolla i våra storlekstabeller, lämna mått i kommentarsfältet vid utcheckning eller ring/maila oss så hjälper vi till att hitta rätt storlek.
Får jag min bokning i god tid innan jag skall åka?
Vi garanterar att din bokning finns hos ditt ombud senast det datum du har valt som startdatum för din bokning. Transportdagarna behöver du ej ta hänsyn till i din bokning, de räknar vi in. Vill du däremot ha några extra dagar innan avresa för att prova så lägger du till dem själv.
När skall jag lämna in min bokning för retur?
Bokningen skall lämnas in hos ditt ombud (behöver ej vara samma ombud som där du hämtade ut din bokning) senast samma dag som du valt som avslutningsdatum för din bokning. OBS! alla produkter i bokningen skall vara torra innan du packar ner dem, tvättar gör vi. Lämnar du tillbaka dem direkt till oss, så är det ok om produkterna fortfarande är fuktiga/blöta.
Hur ser jag vad det kostar?
Priserna du ser vid produkten är startkostnaden. Om du sedan väljer start- och slutdatum så kommer du få ett pris för hela bokningen. Vi har ett högre pris för första dagen och sedan en varierande tariff per datum efter det. Det priset varierar beroende på typ av produkt och hur länge du skall ha produkten.
Behöver jag tvätta kläderna?
Nej. Befinner du dig i Åre så lämnar du bara in kläderna till oss och så sköter vi allt. Har du fått kläderna skickade till dig och skall returnera dem, så skall du se till att kläderna är torra innan du packar ner dem och returnerar dem till oss, detta gäller även övrig utrustning.
Vad händer med kläderna efter att jag lämnat tillbaka dem?
Alla kläder tvättas och impregneras efter användning.
Kan jag köpa kläderna/utrustningen om jag trivs med dem?
Vi lämnar rabatt på upp till 7 dagars hyra om du vill köpa produkten. OBS! gäller i mån av tillgång, vi lämnar ingen garanti på att vi kan leverera varan. Det gäller endast på ordinarie pris och kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Vid längre hyresperioder lämnas separat pris vid fråga om att köpa loss varan. Det går ej att tillgodoräkna sig redan betalda hyresperioder för att kunna få ett lägre pris. Observera att detta ej är en avbetalningstjänst. Eventuell frakt eller leveransavgift kan ej tillgodoräknas.
Ingår regnskydd när jag hyr ryggsäck?
Det ingår regnskydd till alla våra vandringsryggsäckar. Ej till löparvästar och löparryggsäckar.
Vad händer om produkten går sönder?
Vid skada eller förlust av någon produkt under hyresperioden kommer hyrestagaren att debiteras reparationskostnad samt eventuell värdeminskning eller inköp av lika/likvärdig produkt. Viktigt att du kontrollerar att du har en hemförsäkring som hjälper till att täcka vid eventuellt behov. Ej återlämnad produkt eller att produkten har blivit ersatt med liknande produkt, likställs med stöld och polisanmäls. Produkter som under hyresperioden har gått sönder men där hyrestagaren ej meddelar Outdoor Buddies detta gör att hyrestagaren debiteras produktens fulla värde.
Om jag är osäker på vilket turskidpaket jag skall ha, hur gör jag lättast då?
Alla våra turskidpaket fungerar för såväl nybörjare som avancerade användare. Men om du känner dig osäker på vilken skida du skall välja så väljer du bara det paket som heter turskidpaket. Sen skriver du längd, ungefärlig vikt och normal skostorlek i meddelande fältet samt om du är nybörjare eller mer avancerad åkare i meddelande fältet så hjälper vi till att plocka ut den modell och längd som passar dig bäst.
Går det att åka i vanliga spår med turskidor?
Ja, modellerna som heter Alpina Controll, Åsnes Amundsen Fram QS och Finnmark 54 går att använda i vanliga skidspår.
Hur skall jag tänka när jag väljer tält?
Utgå från vart tältet skall användas och till vad. Vi har delat in våra tält i kategorierna: Turtält, fjälltält, 4 säsongstält, lättviktstält och grupptält.
Turtält: Är tält som är anpassade för att användas på campingplatser, i skogen eller under trädgränsen i fjällen. Fungerar under säsongen vår till höst.
Fjälltält: Är tält som är anpassade att användas på fjället under säsongen vår, sommar och höst. Fungerar även i skogen och på campingplatsen om man vill det. Fjällvandringar med familj eller vänner.
4 Säsongstält: Är de mest avancerade och slitstarka tälten. De är anpassade för att kunna användas på fjället vår, sommar, höst och vinter. Långa vinterturer.
Lättviktstält: Är tältet du väljer när vikten är det primära. De tar liten plats i packningen, väger lite. Men detta kommer till ett pris och det är att du inte kan räkna med att de skall klara ett överraskande snöfall, hårda vindar eller stora mängder regn. Exempel på tur: Fjällöpning med övernattning, tävlingar som BAMM, the OMM mfl.
Ingår det snötältpinnar när jag hyr tält på vintern?
Ja, det ingår snötältpinnar till tälten på vintern.
Får man ha hund i tältet?
Ja, det går bra att ha hund i våra tält.
Allergier?
Om ni har allergier eller liknande så är detta inget problem. Skriv i meddelande fältet att ni har allergier och behöver till exempel ett tält där det ej har varit hund i. Så löser vi detta.
Så, hur gör man för att hyra nu då?
Färdigt paket eller lösa produkter?
Välj ett startdatum då du vill hämta ut produkten hos ett av våra ombud/få dem levererade till ditt hotell eller hämta ut dem hos ett Schenker/Postnord/DHL/Bussgodsombud. Transporttiden lägger vi på så att du har din order hos dig, men vill du ha lite extra tid innan din tur så bokar du någon dag extra.
Slutatum då du tänker lämna tillbaka/få dem upphämtade/lämna in dem hos Schenker/Posten/Bussgodsombud (i din försändelse ligger en returfraktsedel eller så skickas den via mail). Produkterna skall vara torra och avborstade när du skickar tillbaka dem till oss.
Lägg till de produkter du vill ha med i bokningen, välj storlek och antal.
Gå till kassan, där fyller du i dina uppgifter och betalar. Nu är det bara att vänta på att ditt äventyr skall börja!
Bokningar som skall hämtas ut i Storulvån/Vålådalen eller på Lundhags skall bokas senast 48 timmar innan bokningens start. Leveranskostnaden är per bokning. Bokningen finns sedan att hämta i receptionen/Butiken direkt på morgonen det datum du valt att bokningen skall starta. Du lämnar sedan bokningen på samma plats innan stängning.
Normala ordrar som skall skickas inom Sverige bokas minst 7 dagar innan önskad leveransdag. Tur/Retur frakt till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL/Bussgods ombud kostar 0kr (349kr för bokningar gjorda inom 6 dagar före bokningens start) per bokning på allt utom turskidor/fjällpulkor som kostar 699kr.
Expressfrakt kan bokas fram till och med 11:00 dagen innan ni vill ha leverans (med undantag för vissa postnummer, ring oss för att kolla så att vi kan leverera till din adress). Kostnad expressfrakt 999kr per försändelse.
För frågor rörande leverans, kontakta oss på +46 (0)730 948 777
English
How do I book?
You start by choosing the product/package you want to book.
Then you select the date you want your booking to start. Then wait a few seconds before choosing the date you want your booking to end.
Then select size. Some packages also require you to inform us of a possible shoe size or length in the message field at check-out, this is stated in the product text.
You then add the product to the shopping cart.
Then continue with the next product or go to checkout.
Choose whether you want to pick up the product from us, one of our agents or that we deliver it to your nearest postal agent.
Then you just proceed to the payment.
Now you are done!
When do I need to book to have it delivered to one of your agents?
Bookings to be picked up at the store in Åre can normally be picked up within 30 minutes of the booking being made. It is also possible to complete the rental in our store directly. Bookings to be carried out within Åre no later than 16:30 the night before. Bookings to be collected from one of our agents must be booked no later than 48 hours before or after the agreement.
Can I pick up my reservation the night before?
No, unfortunately we cannot hand out bookings before it starts. It is fine to pick up from 07:00 on the day the booking is valid from. ATTENTION! The booking must be available to us within our regular opening hours for this opportunity to be offered. This must be communicated at the time of booking, as bookings are not placed in the box automatically. You will receive an SMS with the code for the door.
When must the booking be returned at the latest?
Bookings must be returned no later than 18:00 on the last day of the booking.
Do you deliver anywhere other than Åre?
We deliver to your nearest Schenker/Postnord/DHL agent throughout Sweden, Denmark and Finland. ATTENTION! It is important that you choose the right shipping option for the product you have chosen, as some of our products have their own specific shipping options. Or if you have a recipient address in the place you are going to travel to. ATTENTION! You yourself are responsible for informing that a shipment is coming from us.
If I’m not sure about the size, I can then change the place. Do you bring more sizes so I can try when you deliver?
To the extent that we have access, we always try to bring extra sizes if you feel unsure, but this is not something we can guarantee. Feeling unsure about size? Check our size charts, leave measurements in the comments field at checkout or call/email us and we will help you find the right size.
Will I receive my booking in good time before I go?
We guarantee that your booking will be with your agent no later than the date you have chosen as the start date for your booking. You do not need to take the transport days into account in your booking, we count them in. If, on the other hand, you want a few extra days before departure to try it out, you add them yourself.
When should I submit my reservation for return?
The booking must be submitted to your agent (doesn’t have to be the same agent as where you collected your booking) no later than the day you chose as the end date for your booking. ATTENTION! all products in the booking must be dry before you pack them, we do the washing. If you return them directly to us, it is ok if the products are still damp/wet.
How do I see what it costs?
The prices you see next to the product are the starting cost. If you then select start and end dates, you will receive a price for the entire booking. We have a higher price for the first day and then a variable tariff per date after that. That price varies depending on the type of product and how long you will have the product.
Do I need to wash the clothes?
No. If you are in Åre, you just hand in the clothes to us and we will take care of everything. If you have had the clothes sent to you and are going to return them, you must make sure that the clothes are dry before you pack them up and return them to us, this also applies to other equipment.
What happens to the clothes after I return them?
All clothes are washed and impregnated after use.
Can I buy the clothes/equipment if I like them?
We offer a discount on up to 7 days’ rent if you want to buy the product. ATTENTION! applies subject to availability, we make no guarantee that we can deliver the goods. It only applies to the regular price and cannot be combined with other discounts or offers. For longer rental periods, a separate price will be provided if the item is to be purchased separately. It is not possible to credit already paid rental periods in order to get a lower price. Please note that this is not an installment service. Any shipping or delivery fee cannot be credited.
Is rain cover included when I rent a backpack?
Rain cover is included for all our hiking backpacks. Not for running vests and running backpacks.
What happens if the product breaks?
In the event of damage or loss of any product during the rental period, the renter will be charged the cost of repairs as well as any reduction in value or the purchase of a similar/equivalent productt. It is important that you check that you have home insurance to help cover if necessary. Unreturned product or that the product has been replaced with a similar product is equated with theft and reported to the police. Products that have broken during the rental period but where the renter does not notify Outdoor Buddies of this means that the renter will be charged the full value of the product.
If I’m not sure which touring ski package I should have, what’s the easiest way to do it?
All our touring ski packages work for both beginners and advanced users. But if you feel unsure about which ski to choose, just choose the package called touring ski package. Then you write your height, approximate weight and normal shoe size in the message field, and if you are a beginner or more advanced skier in the message field, we will help pick out the model and height that suits you best.
Is it possible to ride in normal tracks with touring skis?
Yes, the models called Alpina Controll, Åsnes Amundsen Fram QS and Finnmark 54 can be used in normal ski tracks.
How should I think when choosing a tent?
Start from where the tent will be used and for what. We have divided our tents into the categories: touring tent, mountain tent, 4 season tent, lightweight tent and group tent.
Tour tents: Are tents that are adapted for use on campsites, in the forest or under the tree line in the mountains. Works during the spring to autumn season.
Mountain tents: Are tents that are adapted to be used on the mountain during the spring, summer and autumn seasons. Also works in the forest and on the campsite if you want. Mountain hikes with family or friends.
4 Season tents: Are the most advanced and durable tents. They are adapted to be used on the mountain in spring, summer, autumn and winter. Long winter trips.
Lightweight tent: Is the tent you choose when weight is the primary concern. They take up little space in the pack, weigh little. But this comes at a price and that is that you cannot count on them to withstand a surprise snowfall, strong winds or large amounts of rain. Examples of tours: Mountain running with overnight stay, competitions such as BAMM, the OMM etc.
Are snow tent pegs included when I rent a tent in the winter?
Yes, snow tent pegs are included for the tents in winter.
Can you have a dog in the tent?
Yes, it is fine to have a dog in our tents.
Allergies?
If you have allergies or the like, this is no problem. Write in the message field that you have allergies and need, for example, a tent where there has been no dog in it. That’s how we solve this.
So, how do you go about renting now?
Complete package or loose products?
Choose a start date when you want to collect the product from one of our agents/have them delivered to your hotel or collect them from a Schenker/Postnord/DHL/Bussgod agent. We extend the transport time so that you have your order with you, but if you want a little extra time before your trip, you book an extra day.
End date when you intend to return/have them picked up/hand them in with Schenker/Posten/Busgodsombud (there is a return shipping slip in your shipment or it is sent via email). The products must be dry and brushed when you send them back to us.
Add the products you want to include in the booking, select the size and quantity.
Go to the checkout, fill in your details and pay. Now all you have to do is wait for your adventure to begin!
Bookings to be picked up in Storulvån/Vålådalen or at Lundhags must be booked no later than 48 hours before the start of the booking.
Delivery cost is per booking. The booking can then be picked up at the reception/Shop directly in the morning on the date you have chosen for the booking to start. You then leave the booking at the same place before closing.
Normal orders to be sent within Sweden are booked at least 7 days before the desired delivery date. Round trip shipping to your nearest Schenker/Postnord/DHL/Bussgods agent costs SEK 0 (SEK 349 for bookings made within 6 days before the start of the booking) per booking on everything except touring skis/mountain pulks which cost SEK 699.
Express shipping can be booked up to and including 11:00 the day before you want delivery (except for some postcodes, call us to check so we can deliver to your address). Express shipping costs SEK 999 per shipment.
For questions regarding delivery, contact us on +46 (0)730 948 777