English below
Hur fungerar de olika fraktalternativen?
När du bokar dina produkter hos oss så erbjuder vi en rad olika alternativ för hur du skall få tillgång till dina produkter. Läs om de olika alternativen här under.
Hämta i butiken i Åre eller i skåpet utanför.
Din bokning finns att hämta i vår butik i Åre under öppettider som du hittar HÄR.
Det går även bra att hämta din bokning redan från kl 07:00 på morgonen. Din bokning behöver då ha kommit in 1 timme innan vi stänger (vid röda dagar, dubbelkolla öppettider här) och du behöver även ha skrivit i meddelande fältet när du lagt bokningen att du vill hämta din bokning i skåpet utanför butiken.
Du får sedan ett sms med koden senast klockan 07:00 på morgonen dagen då din bokning börjar.
Skåpet hittar du på utsidan av byggnaden, gå ej in genom dörren du går in igenom för att komma in till butiken. Utan fortsätt förbi och längst bort på byggnaden hittar du två dörrar, en av dem har vår logga och ett kodlås. Där hittar du din bokning.
Vi skickar alla våra produkter till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL/Bussgods ombud inom hela Sverige
Skall du inte besöka Åre, men vill utnyttja vår service? Ingen fara, vi packar din bokning och skickar den med Postnord/DHL/Schenker så att du har dem någon dag innan det är dags för dig att ge dig av. Vi erbjuder gratis frakt inom Sverige när du bokar minst 7 vardagar (10 dagar för skidor/pulkor) innan startdatumet för din bokning** tur & retur för alla våra hyrprodukter förutom turskidor/fjällpulkor där fraktkostnaden ligger på 699 sek** tur & retur. Med i ditt paket ligger returfraktsedeln, i vissa fall kommer vi att skicka den separat med mail, det har att göra med att Schenker/Postnord har en viss giltighet på sina returfraktsedlar. När du är klar med din bokning så ser du till att allt är torrt och sedan packar du ner allt i samma kartong som du fick det i och skickar tillbaka det till oss, resten fixar vi.
Bokas senast 7 vardagar innan önskat leverans datum för för fri frakt (ej fjällpulkor & skidor). Bokningar inkomna 6-3 vardagar innan önskat levererans datum är kostanden 349 sek, 14 vardagar för Danmark & Finland. För express frakt ber vi er kontakta oss.
Kostnad: 349kr/ToR** (3-6 vardagar innan bokningens start), skidor/fjällpulkor***699kr/ToR**, Expressfrakt 999kr**, Finland & Danmark 399kr**
Hämta hos något av våra utlämningsställen.
Du kan välja att hämta din bokning hos något av våra utlämningsställen: Vålådalens fjällstation, Storulvåns fjällstation och på Lundhags skomakarna. Din bokning finns då att hämta i receptionen/kassan på morgonen från det datum du valt att bokningen skall börja gälla. OBS! här häller utlämningsställets öppettider. Det finns ingen möjlighet att hämta eller lämna din bokning utanför deras öppettider. Du lämnar sedan tillbaka bokningen på samma plats eller hos något av våra andra utlämningsställen.
Vill du lämna tillbaka din bokning hos ett annat av våra utlämnställen än det där du hämtade ut den? Då väljer du bara det fraktalternativ för där du vill hämta ut din bokning och skriver sedan i meddelandefältet var du vill lämna tillbaka det. Bokningen måste vara oss tillhanda senast 2 dagar innan om inget annat har överenskommit.
Kostnad: 189kr*/bokning**
Utkörning inom Åre.
Bor du på hotell eller i stuga i Åre och vill att vi levererar direkt till dörren? Inga problem. Boka senast klockan 16:00 kvällen innan (Vardagar). Kontakta oss om det gäller en helg. Leveranser görs mellan 09:00-17:00 vardagar och 09-15:00 på helger om ej annat överenskommit (måste ske innan bokning). Om ni ej är på plats lämnas bokningen vid dörren. Samma gäller vid upphämtning.
OBS! Du som beställare är ansvarig för att eventuell väg fram till adressen är framkomlig. Vid ej framkomlig väg, kommer bokningen att kunna hämtas i vår butik i Åre. Vi gör endast 1 försök att leverera.
Här ingår: Björnen, Åre, Tegefjäll, Duved, Undersåker.
Kostand: 189kr*/adress
Utkörning Utanför Åre.
Här ingår: Vålådalen, Ottsjö, Edsåsdalen, Huså, Enaforsholm, Storulvån, Storlien, Camp Ånn. För övriga anläggningar/byar kontakta oss innan bokning, så löser vi det.
OBS! Vid eventuell stängd väg på grund av väder kommer bokningen att levereras så snart vägen är öppen för trafik igen.
Kostand: 595kr*/adress
**Priset gäller tur och retur.
***Priset gäller per pulka, om ingen annan överenskommelse nås. Vid turskidor gäller priset oavsett antal.
Byte av storlek? Det går självfallet bra att byta storlek i mån av tillgång när du hämtar ut din bokning. Är du osäker på vilken storlek du skall boka? Läs igenom och titta på våra olika storleksguider. Känns det fortfarande osäkert så är du alltid välkommen att kontakta oss så skall vi försöka hjälpa dig.
Hämtar du ut din bokning hos något av våra utlämningsställen och storleken känns fel, kontakta oss direkt så skall vi försöka hjälpa till att lösa så att ni får rätt storlek.
English
How do the different shipping options work?
When you book your products with us, we offer a range of different options for how to access your products. Read about the different options below.
Pick up in the store in Åre or in the cupboard outside.
Your booking can be picked up at our store in Åre during opening hours, which you can find HERE.
It is also possible to pick up your booking as early as 07:00 in the morning. Your reservation then needs to be received 1 hour before we close (on public holidays, double check opening hours here) and you also need to have written in the message field when you placed the reservation that you want to pick up your reservation in the locker outside the store.
You will then receive an SMS with the code no later than 07:00 in the morning on the day your booking starts.
You will find the locker on the outside of the building, do not enter through the door you enter through to enter the store. Without continuing past and at the far end of the building you will find two doors, one of them has our logo and a code lock. There you will find your booking.
We send all our products to your nearest Schenker/Postnord/DHL/Bussgods representative throughout Sweden
Are you not going to visit Åre, but want to use our service? No worries, we will pack your booking and send it with Postnord/DHL/Schenker so that you have them a few days before it is time for you to leave. We offer free shipping within Sweden when you book at least 7 weekdays (10 days for skis/sleds) before the start date of your booking** round trip for all our rental products except touring skis/mountain sledges where the shipping cost is SEK 699** round trip. Included in your package is the return shipping label, in some cases we will send it separately by mail, it has to do with Schenker/Postnord having a certain validity on their return shipping labels. When you are done with your booking, you make sure that everything is dry and then you pack everything in the same box that you received it in and send it back to us, we will take care of the rest.
Booked no later than 7 working days before the desired delivery date for free shipping (not mountain sleds & skis). Bookings received 6-3 weekdays before the desired delivery date, the cost is SEK 349, 14 weekdays for Denmark & Finland. For express shipping, please contact us.
Cost: SEK 349/ToR** (3-6 weekdays before the start of the booking), skis/mountain pulks* SEK 699/ToR, Express shipping SEK 999, Finland & Denmark SEK 399
Pick up at one of our delivery locations.
You can choose to pick up your booking at one of our collection points: Vålådalen mountain station, Storulvån mountain station and at Lundhag’s shoemakers. Your booking can then be picked up at the reception/cash desk in the morning from the date you have chosen for the booking to take effect. ATTENTION! Here are the drop-off point’s opening hours. There is no possibility to pick up or drop off your booking outside of their opening hours. You then return the booking at the same location or at one of our other drop-off points.
Do you want to return your booking at a different drop-off point than the one where you picked it up? Then you just select the shipping option for where you want to pick up your reservation and then write in the message field where you want to return it. The booking must be at our disposal no later than 2 days before, unless otherwise agreed.
Cost: SEK 189/booking*
Delivery within Åre.
Do you live in a hotel or cottage in Åre and want us to deliver directly to your door? No problem. Book no later than 16:00 the night before (weekdays). Contact us if it concerns a weekend. Deliveries are made between 09:00-17:00 weekdays and 09-15:00 on weekends unless otherwise agreed (must be done before booking). If you are not there, the booking will be left at the door. The same applies to pick-up.
ATTENTION! You, as the customer, are responsible for ensuring that any road to the address is passable. If the road is impassable, the booking will be able to be picked up in our store in Åre. We only make 1 attempt to deliver.
This includes: Björnen, Åre, Tegefjäll, Duved, Undersåker.
Cost: SEK 189*/address
Driving outside Åre.
This includes: Vålådalen, Ottsjö, Edsåsdalen, Huså, Enaforsholm, Storulvån, Storlien, Camp Ånn. For other facilities/villages, contact us before booking, and we will sort it out.
ATTENTION! In the event of a road closure due to weather, the booking will be delivered as soon as the road is open to traffic again.
Cost: SEK 595*/address
**The price applies round trip.
***The price applies per sled, unless another agreement is reached. For touring skis, the price applies regardless of number.
Changing size? It is of course fine to change the size depending on availability when you pick up your reservation. Are you unsure which size to order? Read through and look at our different size guides. If it still feels uncertain, you are always welcome to contact us and we will try to help you.
If you pick up your booking at one of our drop-off points and the size feels wrong, contact us directly and we will try to help resolve it so that you get the right size.